Invisible Change
Spring

2014 - WismART - w106

 

w106 :: Invisible Change :: Spring

 

  1. Mir   0:50
  2. Riff & Raff   6:59
  3. Giant's Meal   0:45
  4. Wearing Blinders   6:08
  5. Querciabella   3:41
  6. Movement   3:20
  7. Land Of Milk & Honey   0:53
  8. Lea   2:02
  9. Slijpen   5:56
  10. Giant's Walk   1:25
  11. If Spring Does Not Come   2:54
  12. Dance Of The Moles   0:55
  13. About You   4:12
  14. Jitter   0:36
  15. Matze   4:05

Oliver Maas (piano, composition), Markus Braun (double bass), Bernd Oezsevim (drums, percussion)

About the music of “Spring”: It begins with a shrill rasping, as if pieces of heavy metal are being ground and grated together. Pianist Oliver Maas’ conception of the aging MIR space station serves as the intro to his trio’s CD. An outmoded space station, the colorful goings-on of the homeless in Essen’s central park, an opulent meal, or the subtlety of a good wine are a few examples of this pianist’s fecund imagination as he transposes his fantasies into sound. MIR’s 40-odd seconds of corrosive otherworldly geriatrics is the optimal album entrance as it segues into the dark, spacey funk of Riff & Raff with its devious, tricky bass line, staccato-driving drums and syncopated piano interventions, all interspersed with idiosyncratic motifs and a compulsive-repetitive two-note refrain. Giant’s Meal, the next track, lunges and lumbers forward feeding off the musical bits and pieces as it chromatically steps down to an emphatic finish. The compositions fly at you from all angles, but they are solid at their core, and what is especially important for Oliver Maas: they are grounded in melody. Maas and cohorts are not ones to waste words. There are a handful of pieces that are around a minute or less in length, and the longest piece doesn’t make it to the seven minute mark. A complex dramatic arc encompasses the whole, and Maas has set a high musical bar that demands deep reflection and concentration.

Album no. w106 / Digital Release Summer 2018


Reviews

Alle besonderen Techniken finden sich in diesem Piano-Trio wieder, Stakkato begleitender Bass, lyrisches bis explodierendes Piano und unaufhörlich treibendes Schlagzeug, um es genau zu sagen, alles was diese Musik seit Jahrzehnten ausmacht. Eine der Maasschen Feststellungen gibt es wieder: die Kompositionen umspielen dich von allen Ecken, sie sind vor allem auf Melodien gegründet.
Die 15 Titel geben unendlich viele Aspekte des musikalischen Lebens, Denkens, Fühlens, Empfindens wieder. Gleich zu Beginn geht es fühlbar 48 Sekunden mit "MIR" in den Weltraum, um gleich danach mit "Riff Raff" in viele Ausbrüche zu verfallen. Und mit "Slijpen" erlebt man, wie schön musikalisches Schlafen sein kann. Es ist äußerst spannend, die unglaublich vielfältigen Spannungen der ganz unterschiedlich ausgelegten Bilder zu erleben und alles ausgefüllt mit größter musikalisch technischer Perfektion. So stellt man sich auch heute noch ein Klaviertrio vor, wobei "Spring" wirklich ein unüberhörbarer Aufbruch ist. (Hans-Jürgen von Osterhausen)
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